Language Didactics as a Methodological Background for Research in Linguistic Education
- Authors: Galskova N.D.1, Loshchilin A.N.2
-
Affiliations:
- State University of Education
- Moscow State Linguistic University
- Issue: No 4 (849) (2023)
- Pages: 21-27
- Section: Pedagogical Studies
- URL: https://journal-vniispk.ru/2500-3488/article/view/336350
- ID: 336350
Cite item
Full Text
Abstract
The article considers the role of language didactics as a meta-theory for linguistic education and as a specific cognitive activity aimed to create and organize new scientific and methodological knowledge. The work reveals the essence of such notions as the methodology of language didactics, the methodology of scientific, methodological research activities, language didactics methodological function and methodological culture.
About the authors
Natalya Dmitievna Galskova
State University of Education
Author for correspondence.
Email: galskova@mail.ru
Doctor of Pedagogy (Dr. habil), Professor, Professor, Foreign Language Teaching Department
Russian FederationAlexander Nikolaevich Loshchilin
Moscow State Linguistic University
Email: anl888@mail.ru
Doctor of Philosophy (Dr. habil.), Professor, Professor of the Department of Philosophy
Russian FederationReferences
- Штульман Э. А. Теоретические основы моделирования экспериментально-методического исследования в методике обучения иностранным языкам: автореф. дис. ... д-ра пед. наук. М., 1982.
- Пассов Е. И. Методология методики: теоретические методы исследования. Кн. 3. Елец: МУП «Типография» г. Ельца, 2011.
- Балаховский А. А., Тимошев Р. М. Методологическая культура субъекта научной деятельности: теория и практика формирования // Вестник Военного университета. 2012. № 1 (29). С. 23–31.
- Лебедев С. А. Философия и методология науки: монография. М.: Академический проект, 2021.
- Борытко Н. М., Моложавенко А. В., Соловцова И. А. Методология и методы психолого-педагогических исследований : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / под ред. Н. М. Борытко. М.: Академия, 2008.
- Краевский В. В., Бережнова Е. В. Методология педагогики. Новый этап: учебное пособие для студентов высших учебных заведений. 2-е изд., стереотип. М.: Издательский центр «Академия», 2008.
- Новиков А. М., Новиков Д. А. Методология. М.: Синтег, 2007.
- Гальскова Н. Д., Коряковцева Н. Ф., Гусейнова И. А. Современная лингводидактика: монография. М.: Кнорус, 2021.
- Халеева И. И. Основы теории обучения пониманию иноязычной речи (подготовка переводчиков). М.: Высшая школа, 1989.
- Барышников Н. В. Некоторые аспекты реинновации концепции обучения иностранным языкам // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2021. Вып. 1(838). 63–75. doi: 10.52070/2500-3488_2021_1_838_63
Supplementary files


