Social potential of Russian teachers and problems of its realisation
- 作者: Bulanova M.B.1
-
隶属关系:
- Russian State University for the Humanities
- 期: 卷 31, 编号 1 (2025)
- 页面: 50-58
- 栏目: CURRENT PROBLEMS OF MANAGEMENT IN THE FIELDS OF EDUCATION AND LABOR
- URL: https://journal-vniispk.ru/2713-0681/article/view/288745
- DOI: https://doi.org/10.19181/nko.2025.31.1.4
- EDN: https://elibrary.ru/DLFYVS
- ID: 288745
如何引用文章
全文:
详细
作者简介
Marina Bulanova
Russian State University for the Humanities
Email: marina_bulanova@inbox.ru
ORCID iD: 0000-0002-0001-6315
SPIN 代码: 5827-6351
Researcher ID: W-4429-2018
Doctor of Sociology, Professor, Head of the Department of Theory and History of Sociology, Faculty of Sociology Moscow, Russia
参考
- Bourdieu P. The forms of capital // Handbook of theory and research for the sociology of education / Ed. by J. G. Richardson. New York : Greenwood Press, 1986. P. 241–258.
- Putnam R. Bowling alone: the collapse and revival of American community. New York : Simon & Schuster, 2000. 544 p. ISBN 978-0-7432-0304-3.
- Sen A. Development as freedom. Oxford : Oxford University Press, 1999. 384 p. ISBN 978-0198297581.
- Coleman J. Social capital in the creation of human capital // American Journal of Sociology. 1988. Vol. 94. № 1. P. 95–120. doi: 10.1086/228943.
- Giddens A. The constitution of society. Berkeley : University of California Press, 1984. 402 p. ISBN 0-520-05292-7.
- Горшков М. К. Российское общество в условиях трансформации. Мифы и реальность (социологический анализ). 1992–2002. М. : РОССПЭН, 2003. 512 с. ISBN 5-8243-0437-8. EDN SDCPDN.
- Заславская Т. И. Социетальная трансформация российского общества: деятельностно-структурная концепция. М. : Дело, 2003. 566 с. ISBN 5-7749-0277-3. EDN QOCHHD.
- Социология в России / Под ред. В. А. Ядова. 2-е изд., перераб. и доп. М. : Институт социологии РАН, 1998. 696 с. ISBN 5-89697-011-0. EDN TCIOAB.
- Зубок Ю. А. Молодежь в воспроизводстве человеческого потенциала российского общества // Человеческий потенциал современной России : сб. ст. / Под ред. Г. Х. Шингарова, И. Е. Задорожнюка. М. : Изд-во СГУ, 2005. C. 132–184.
- Беляева Л. А. Культурный и социальный капитал и напряженность социального пространства России // Общественные науки и современность. 2013. № 5. С. 51–64. EDN RDRCCX.
- Каргаполова Е. В. Категория «потенциала региона»: специфика проблемного поля // Научный потенциал регионов России на службу модернизации: межвузовский сборник научных статей. Астрахань : АИСИ, 2013. С. 144–154.
- Kraft M., Lyon M. The rise and fall of the teaching profession: prestige, interest, preparation, and satisfaction over the last half century // EdWorkingPaper. 2024. No: 22-679. doi: 10.26300/7b1a-vk92.
- Карпова А. Ю. Проактивная система предотвращения инцидентов скулшутинга: что имеет значение? // Наука. Культура. Общество. 2024. Т. 30, № 2. С. 83–98. doi: 10.19181/nko.2024.30.2.6. EDN AKJJCV.
- Зборовский Г. Е., Шуклина Е. А. Социология образования. М. : Гардарики, 2005. 383 с. ISBN 5-8297-0237-1. EDN QODURT.
- Зиятдинова Ф. Г. Социальные проблемы образования. М. : РГГУ, 1999. 281 с. ISBN 5-7281-0289-1.
- Горшков М. К., Шереги Ф. Э., Тюрина И. О. Воспроизводство специалистов интеллектуального труда: социологический анализ. М. : ФНИСЦ РАН, 2023. 383 с. doi: 10.19181/monogr.978-5-89697-413-0.2023. EDN DMQCRN.
- Шереги Ф. Э., Арефьев А. Л., Царьков П. Е. Условия труда педагогов: хронометрический и социологический анализ. М. : Социоцентр, 2016. 327 с. ISBN 978-5-906001-47-4. EDN FWUTFK.
- Буланова М. Б. Педагог: грани профессионального становления // Вестник РГГУ. Серия: Философия. Социология. Искусствоведение. 2022. № 4. С. 89–98. doi: 10.28995/2073-6401-2022-4-89-98. EDN QKSYMM.
- Осипов А. М., Матвеев В. В., Матвеева Н. А., Воронцова Т. И. Школьные администраторы: агенты и жертвы бумажного прессинга // Социологические исследования. 2021. № 9. С. 71–79. doi: 10.31857/S013216250014215-9. EDN NTSRIF.
- Константиновский Д. Л., Пинская М. А., Звягинцев Р. С. Профессиональное самочувствие учителей: от энтузиазма до выгорания // Социологические исследования. 2019. № 5. С. 14–25. doi: 10.31857/S013216250004949-6. EDN RBKSMV.
补充文件
