STUDY OF STRESS RESISTANCE OF CANDIDATES FOR ADMISSION TO HIGHER MILITARY AVIATION PILOT SCHOOL


Cite item

Full Text

Abstract

Objective: to research the effectiveness of the developed methodology for assessing stress resistance of candidates for admission to the Higher Military Aviation School of Pilots (hereinafter referred to as candidate, applicant) in the process of passing professional psychological selection. Materials and methods. There were 3671 applicants who passed professional psychological selection at the Higher Military Aviation School of Pilots in the research: 1330 men in 2016, 1232 men in 2017, 1109 men in 2018. The age of the examined is in the range from 17 to 27 years, the average age is 18 years, 5 months. The developed original methodology with the following criteria: the productivity of mental activity and its dynamics in a stressful situation, the «price» of activity according to physiological indicators, changes in behaviour (behavioural manifestations) was used for assessing stress resistance of candidates. The expert-analytical method of multidimensional scaling, which was substantiated by leading scientists in the field of aviation psychology for the practical assessment of the professionally important qualities (PIQ) of a military pilot, was used to compile an integral assessment of stress resistance. The methodology for assessing of stress resistance was implemented at the base of the software of the psychophysiological device «Reakor» (NPKF Medicom MTD, Taganrog). Results of the study. The stressful stimulus has been developed for modeling stress reactions, consisting of complex arithmetic tasks in combination with factors such as sound and semantic noise suppressed in the headphones. The indicators have been standardized, the formula for an integrated indicator of stress resistance has been developed, in accordance with which the examined candidates are divided into four categories of suitability for flight training. Significant correlation relationships (p < 0.05) between the integrated assessment of stress resistance and the external criterion were identified, which were taken as indicators of tension and actions in special cases when cadets perform flights on an aircraft flight simulator. Conclusion. Based on the research, it was concluded that the developed methodology for assessing stress resistance has established a preliminary indicator of its predictability. The final confirmation of the criterion validity of the methodology can be obtained from the results of the initial flight training (flight practice) of cadets in the third year of study at the aviation training facilities of the flight school (3 tables, bibliography: 14 refs).

About the authors

E A Krachko

A. K. Serov Hero of the Soviet Union Krasnodar Air Force Institute for pilots

Krasnodar, Russia

G T Krasil‘nikov

A. K. Serov Hero of the Soviet Union Krasnodar Air Force Institute for pilots; Kuban State Medical University

Krasnodar, Russia

F V Mal‘chinskiy

A. K. Serov Hero of the Soviet Union Krasnodar Air Force Institute for pilots

Krasnodar, Russia

References

  1. Ponomarenko V. A. Psychology of professional spirituality. Moscow: PER SE Publisher; 2004. 256. @@Пономаренко В. А. Психология духовности профессионала. М.: ПЕР СЭ; 2004. 256.
  2. Bodrov V. A, Orlov V. Ya. Psychology and reliability: man in technology control systems. Moscow: Institut psikhologii RAN Publisher; 1998. 288. @@Бодров В. А., Орлов В. Я. Психология и надежность: человек в системах управления техникой. М.: Институт психологии РАН; 1998. 288.
  3. Ponomarenko V. A. Psychology of the human factor in a dangerous profession. Krasnoyarsk: Polikom Publisher; 2006. 629. @@Пономаренко В. А. Психология человеческого фактора в опасной профессии. Красноярск: Поликом; 2006. 629.
  4. The concept of neuro-mental stability. In: Fundamentals of military professional psychological selection. Moscow: Voenizdat Publisher; 2005: 110-20. @@Понятие о нервно-психической устойчивости. В кн.: Основы военного профессионального психологического отбора. М.: Воениздат; 2005: 110-20.
  5. Kitaev-Smyk L. A. Psychology of stress. Moscow: Academicheskiy proekt Publisher; 2009. 943. @@Китаев-Смык Л. А. Психология стресса. М.: Академический проект; 2009. 943.
  6. Arakelov G. G. Psychophysiology of stress. In.: Psychophysiology. 4th ed. Saint Peterburg: Piter Publisher; 2007: 326-45. @@Аракелов Г. Г. Психофизиология стресса. В кн.: Психофизиология. 3-е изд. СПб.: Питер; 2007: 326-45.
  7. Крачко Э. А., Красильников Г. Т., Мальчинский Ф. В. Разработка стрессогенного стимула для методики оценки стрессоустойчивости. В кн.: Психофизиология профессионального здоровья человека. Материалы научно-практической конференции, посвященной 20-летию кафедры военной психофизиологии Военно-медицинской академии. СПб.; 2017: 192-7.
  8. Красильников Г. Т., Крачко Э. А., Мальчинский Ф. В. Проблемы исследования экспериментальных стрессов опасных профессий. В кн.: От истоков к современности. Сборник материалов юбилейной конференции. М.; 2015: 5: 519-21.
  9. Косачев В. Е., Агапов И. В., Усов В. М. Квалиметрический подход к изучению профессионально важных качеств. В кн.: Развитие идей Б. Ф. Ломова в исследованиях по психологии труда и инженерной психологии. М.: ИП РАН; 1992: 146-53.
  10. Ponomarenko V. A, Vorona A. A., eds. Formation and development of professionally important qualities of cadets in the process of training in VVAUL. Moscow: Voenizdat Publisher; 1992. 184. @@Пономаренко В. А., Ворона А. А., ред. Формирование и развитие профессионально важных качеств у курсантов в процессе обучения в ВВАУЛ. М.: Воениздат; 1992. 184.
  11. Bodrov V. A. Information stress: a textbook for universities. Moscow: PER SE Publisher; 2000. 352. @@Бодров В. А. Информационный стресс: учебное пособие для вузов. М.: ПЕР СЭ; 2000. 352.
  12. Pavlygina R. A. Solving mathematical logic problems in a sensory rich environment (classical music). Journal of Higher Nervous Activity. 2012; 3 (62): 292-301. @@Павлыгина Р. А. Решение математических логических задач в сенсорно обогащенной среде (классическая музыка). Журнал высшей нервной деятельности. 2012; 3 (62): 292-301.
  13. Roik A. O., Ivanitskiy G. A. Neorophysiological model of cognitive space. Journal of Higher Nervous Activity. 2011; 60 (6): 688-96. @@Роик А. О., Иваницкий Г. А. Нейрофизиологическая модель когнитивного пространства. Журнал высшей нервной деятельности. 2011; 60 (6): 688-96.
  14. Fomina A. S., Aydarkin E. K. Study of the dynamics of spatial synchronization of brain biopotentials in solving complex arithmetical examples. Valeology. 2012; 3: 91-106. @@Фомина А. С., Айдаркин Е. К. Исследование динамики пространственной синхронизации биопотенциалов мозга при решении сложных арифметических примеров. Валеология. 2012; 3: 91-106.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2019 Krachko E.A., Krasil‘nikov G.T., Mal‘chinskiy F.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».