From Internationalization towards the Post-Internationalization of Education: Dialectics of Meanings
- Autores: Yarotskaya L.V.1, Frolova K.A.1
-
Afiliações:
- Moscow State Linguistic University
- Edição: Nº 2 (847) (2023)
- Páginas: 94-99
- Seção: Pedagogical Studies
- URL: https://journal-vniispk.ru/2500-3488/article/view/348617
- ID: 348617
Citar
Texto integral
Resumo
The article is devoted to the analysis of the situation that has developed to date in the world educational space, the fundamental vector of development of which in recent decades has been considered the internationalization of the educational sphere; understanding of transformational processes in this area. The current conditions testify to the destabilization and qualitative transformation of the processes of internationalization, which allows us to talk about the transition to the stage of post-internationalization of education.
Sobre autores
Ludmila Yarotskaya
Moscow State Linguistic University
Autor responsável pela correspondência
Email: lvyar@yandex.ru
Doctor of Pedagogy (Dr. habil.), Associate Professor, Head of the Department of Psychology and Pedagogical Anthropology, Faculty of the Humanities, Moscow State Linguistic University
RússiaKseniya Frolova
Moscow State Linguistic University
Email: frolova18k@gmail.com
lecturer at the Department of Psychology and Pedagogical Anthropology, Faculty of the Humanities, Moscow State Linguistic University
RússiaBibliografia
- Ритцер Дж. Макдональдизация общества 5. М.: Праксис, 2011.
- Бауман З. Глобализация: последствия для человека и общества. М.: Весь мир, 2004.
- Образование в условиях глобализации социума: альтернативы, тенденции, перспективы : материалы Региональной научной конференции, посв. 10-летнему юбилею филиала / под ред. В. Г. Егоркина. СПб.: Астерион, 2008.
- Яроцкая Л. В. Лингводидактические основы интернационализации профессиональной подготовки специалиста (иностранный язык, неязыковой вуз): дис. … д-ра пед. наук. М., 2013.
- Джуринский А. Н. Интернационализация высшего образования: тенденции и проблемы // Alma Mater. 2002. № 9. С. 44–49.
- Леонтьева Е. Г. Интернационализация университетского образования: социально-философский анализ: дис. … канд. филос. наук. Томск, 2002.
- Майбуров И. Глобализация сферы высшего образования // Мировая экономика и международные отношения. 2005. № 3. С. 10–17.
- Скотт П. Глобализация и университет // Alma Mater. 2000. № 4. С. 3–8.
- Слепухин А. Ю. Трансформация высшего образования в контексте социальных противоречий глобализации: дис. … д-ра социол. наук. Саратов, 2005.
- Яровиков О. Б. Патриотическое воспитание студентов в условиях интернационализации высшего образования: дис. … канд. пед. наук. Великий Новгород, 2010.
- Ширин, А. Г. Билингвальное образование в отечественной и зарубежной педагогике Текст: монография. Великий Новгород: НовГУ им. Ярослава Мудрого, 2007.
- Береговая О. А., Кудашов В. И. Интернационализация высшего образования в условиях глобализации // Психологическая наука и образование. 2019. № 3 (39). С. 31–43.
- Максимова Ю. С. Об эффективности внедрения болонской системы и английского языка как средства преподавания в российских вузах // Kant. 2021. №1 (38). С. 281–287.
- Robertson L. B. American higher education in a global society: a study of presidential leadership. A dissertation proposal submitted to the Kent State University Graduate School of Education in partial fulfillment of requirements for the degree of doctor of philosophy, 2005.
- Замостьянов А. Просвещение и патриотизм // Народное образование. 2002. № 4. С. 183–189.
- Иноземцев B. Л. Вестернизация как глобализация и «глобализация» как американизация // Вопросы философии. 2004. № 4. С. 58–69.
- Комлева В. В. Противоречия интернационализации высшего образования // Социально-экономические явления и процессы. 2017. Т. 12. № 6. С. 469–477.
- Рукавишников С. М. Перспективы развития системы высшего образования современной России // Вестник Саратовской государственной юридической академии. 2022. №5 (148). С. 149-154.
- Фирова И. П., Редькина Т. М., Соломонова В. Н. Причины и последствия трансформации системы образования в России // Международный научно-исследовательский журнал. 2022. № 8 (122). С. 1–5.
Arquivos suplementares


